Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Verkeerd getankt?Na 35 liter benzine in een Volvo XC90 D5 (diesel) te hebben getankt.. toch een helder moment gehad en gestopt.
Het eruit pompen is niet mogelijk omdat de tank met een soort ventiel/vacuüm zit, ook bestaan de meeste brandstoftanks tegenwoordig uit 2 kleinere tanks wat zorgt voor een beter evenwicht in de auto (ANWB monteurs noemen dit een “Vanessa” tank, inderdaad genoemd naar de voorgevel van mevr. Breukhoven). De ANWB kan de auto zelfs niet leegpompen en zal die dus gewoon bij de dealer afleveren. De dealer zal er een kleine €300,- voor rekenen. Dit hoeft echter niet! ..

Je zou het zelf kunnen doen dmv het loskoppelen van brandtofleidingen, dit vergt echter het loshalen van bekleding of onderplaten.

Geheel tegen elk advies in (en na even goed te hebben nagedacht) dan toch maar 32 liter Diesel erbij.
De XC90 heeft immers een forse 70-75 liter tank. Pak wel Ultimum of V-Power aangezien er iets meer ‘smering’ in die brandstof zit. Dat heb je zeker nodig want benzine is erg schraal.
De brandstofpomp is zelfsmerend door de vettige diesel. Wanneer dit niet gebeurd lopen de metalen onderdelen in de pomp langs elkaar en slijten hard(er). Dit is te herkennen doordat je ijzervijzel terugvindt in het brandstoffilter.
Ditzelfde is het geval bij de inspuitmondjes / plunjers, etc., de diesel zorgt voor een klein beschermend vet laagje.

Na 100km rijden (als er zo’n 10 liter uit is) gelijk weer 10 liter Diesel erbij bijtanken.. datzelfde een paar keer herhalen. Zo wordt de verhouding diesel:benzine steeds beter.

Bij het starten kán het zijn dat je (iets langer) moet voorgloeien ipv gelijk doorstarten, starten kan soms wat moeilijker gaan.

De theorie dat de Benzine gaat drijven op Diesel en je dus na een halve tank stil staat (de Diesel is er uit gereden en er zit dan alleen nog maar Benzine in) gaat niet op. Vermoedelijk door het harde inspuiten van de nieuwe brandstof, het schommelen van de auto en dus ‘klotsen’ van de brandstof, etc.

De theorie dat een Common Rail Diesel gelijk de soep in loopt bij een klein beetje benzine gaat ook niet op. Wel is het zo dat er niet extreem hard gereden moet worden (lees: veel druk op de brandstofpomp, spuitmondjes, etc. die dus harder moeten smeren terwijl dat nu juist even moeilijker gaat). Bij een Common Rail Diesel kan de druk oplopen tot meer dan 1600 bar.

Er zijn geruchten dat het wel eens wil helpen om een beetje motorolie door de gemengde brandstof heen te gooien, zo wordt het geheel toch wat vettiger. Dit is niet getest omdat er geen merkbare problemen waren, ook moet er dan weer worden gedacht aan het ‘drijven-op’ effect.

6 maanden later rijdt de auto nog perfect, ook is er geen ijzervijzel in het brandstoffilter terug gevonden.
Shell V-Power

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.